- EN
- x
W wyniku rozpoczętego przez irlandzką sieć fastfoodową Supermac postępowania o unieważnienie znaku towarowego, amerykański gigant restauracyjny McDonald's stracił prawa do oznaczenia „BIC MAC” na terenie Unii Europejskiej.
Ciekawym przykładem sporu o domenę internetową jest sprawa tocząca się kilka lat temu w Polce. Przedstawiciele Apple zarzucili polskiemu przedsiębiorcy, że domena „iphone.com.pl” narusza prawo do znaku towarowego IPHONE i zagraża interesom Apple, bowiem na stronie internetowej dostępnej pod sporną domeną oferowana jest sprzedaż produktów Apple, w tym telefonów iPhone.
W ostatnim tygodniu światową prasę obiegła informacja o ugodzie zawartej przez właściciela marki John Lemon, katowickiego producenta lemoniad i Yoko Ono – wdowę po Johnie Lennonie. Jako pełnomocnik brałem udział w negocjacjach i z zaciekawieniem śledziłem komentarze wskazujące na dysproporcję środków i skutki, które mogło wywołać prowadzenie procesu. Przyjrzyjmy się sprawie bliżej.
Jesienią w mediach głośno zrobiło się o sporze pomiędzy Islandią – państwem, którego nazwa w języku angielskim to Iceland a spółką Iceland Foods – brytyjską siecią supermarketów, która zarejestrowała wspólnotowy znak towarowy ICELAND. Oznaczenie stanowiące nazwę państwa nie budziło większego sprzeciwu Islandii do momentu, kiedy angielska spółka zaprotestowała przeciwko rejestracji przez PROMOTE ICELAND (spółkę partnerstwa publiczno-prywatnego mającą na celu poprawę konkurencyjności islandzkich firm na rynku zagranicznym) znaku towarowego INSPIRED BY ICELAND dla m.in. mięsa, ryb, kawy czy napojów alkoholowych.
Po przejęciu marki jubilerskiej W. Kruk przez Vistulę nasuwało się pytanie, czy rodzina Kruków będzie kontynuowała tradycję rodzinną. A jeśli tak – pod jakim szyldem? Użycie nazwiska znanego od pokoleń wydawało się oczywiste, ale co na to Vistula? Nie po to przecież przejęła prawa do marki W. Kruk, żeby konkurować z jubilerską rodziną działającą nadal po tym samym szyldem. Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden Kruk, tj. Kruk S.A., notowana na giełdzie spółka z branży windykacyjnej i obrotu wierzytelnościami. Co na to prawo? Czy mając na imię lub nazwisko Mercedes, można rozpocząć produkcję samochodów, części lub akcesoriów samochodowych z Mercedesem w nazwie firmy?
Aktualnym (i bezdyskusyjnym) hitem w dziedzinie rozrywki on-line jest aplikacja Pokemon Go. Cały świat oszalał na jej punkcie, wycena giełdowa Nintendo poszybowała w górę, a zarządcy nieruchomości drżą z obawy o bezpieczeństwo użytkowników, którzy w pogoni za pokemonami wchodzą tam, gdzie wchodzić nie powinni. Podobnie jak w przypadku innych tego typu rozrywek, portali, gier itp., ich fani organizują się i wymieniają doświadczeniami. Powstają również internetowe strony miłośników tej rozrywki. I w tym miejscu warto postawić pytanie – czy i w jakim zakresie fani wirtualnej rozrywki, nie tylko pokemonów, mogą wykorzystywać postacie z gier, logotypy i nazwy, grafiki, muzykę, czy nawet kody źródłowe aplikacji związanych z ich ulubionymi aplikacjami. Dla stworzenia stron internetowych, ale i gier fanowskich lub fan artów.
Nadchodzi bardzo istotna zmiana w zakresie rejestracji praw ochronnych na znaki towarowe. Polega ona na wprowadzeniu systemu rejestracyjnego (sprzeciwowego) w miejsce systemu badawczego przy rejestracji znaków towarowych. Nowelizacja wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Do tej pory przed zarejestrowaniem
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej opowiedział się za możliwością dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia wspólnotowych znaków towarowych także przez uprawnionych z licencji niewpisanych do rejestru wspólnotowych znaków towarowych. Wyrokiem z dnia 4 lutego 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości UE udzielił odpowiedzi na
1 grudnia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Przewiduje ona wiele nowych i istotnych z punktu widzenia interesów przedsiębiorców rozwiązań. Wśród nich w szczególności należy wymienić wprowadzenie do polskiego porządku
31 września 2015 r. Sąd Unii Europejskiej oddalił skargę polskiej firmy „Eugenia Mocek i Jadwiga Wenta KAJMAN Firma Handlowo-Usługowo-Produkcyjna” na decyzję Urzędu ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) odmawiającą rejestracji graficznego oznaczenia w kształcie aligatora jako wspólnotowego znaku towarowego. OHIM odmówił
Panasonix, Adidos, Hike – tego typu „nazwy” masowo można było znaleźć na polskim rynku kilkanaście lat temu. A i obecnie, pomimo znacznego rozwoju w zakresie praw własności intelektualnej, spotyka się przypadki „podszywania” pod znane i cenione marki. Co na to
Chanel No 5 – tych perfum nie trzeba nikomu przedstawiać. To jeden z najpiękniejszych zapachów na świecie, wprowadzony na rynek przez francuską projektantkę mody Gabrielle „Coco” Chanel. Przeplata się w nim około 80 składników, z których najbardziej wyczuwalne są jaśmin,
14 stycznia 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną Destylarni Sobieski S.A. na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 stycznia 2014 r., sygn. VI SA/Wa 1958/13, utrzymujący w mocy decyzję Urzędu Patentowego RP o
Jak wskazywaliśmy w poprzednim wpisie na temat kolorów, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego. Czy w powyższą definicję wpisuje się zapach?
Dość powszechnie kojarzymy kolor pomarańczowy z jednym z operatorów komórkowych. Zwłaszcza, że słowne oznaczenie koloru zawarte jest również w nazwie spółki. Wobec tego jak tę kwestię reguluje prawo? Czy można uzyskać wyłączność na używanie określonego koloru? Definicja znaku towarowego, zawarta
W Monitorze Prawniczym z listopada 2012r., dr Lavinia Brancusi przypomniała o wyroku Sądu (Unii Europejskiej) z 6 października 2011r. (T-508/08) w sprawie Bang & Olufsen przeciwko Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego. Sąd odmówił rejestracji trójwymiarowego znaku towarowego – kształtu
11 grudnia 2012 r. po burzliwych dyskusjach i niemalże 40-letniej debacie, Parlament Europejski przyjął pakiet przepisów dotyczących jednolitego patentu europejskiego. Polscy europosłowie głosowali przeciwko patentowi. Hiszpania i Włochy całkowicie wyłączyły się z dyskusji w tym przedmiocie. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy
O tym, że jeden pantofelek może zmienić życie kobiety o sto osiemdziesiąt stopni wiadomo nie od dzisiaj – patrz historia Kopciuszka. Nie powinno więc dziwić, dlaczego kobiecy przemysł obuwniczy kwitnie, a najwięksi modowi projektanci prześcigają się w pomysłach na to,