- EN
- x
Znak towarowy jest elementem budowy marki, o ile jest rozpoznawalny i pozytywnie kojarzony. Zarówno element graficzny, jak i odpowiednio dobrany smak, zapach, kolor lub faktura mogą wpływać na decyzję zakupowe klientów. Od niedawna do polskiego prawa wprowadzono rozwiązania.
W wyniku rozpoczętego przez irlandzką sieć fastfoodową Supermac postępowania o unieważnienie znaku towarowego, amerykański gigant restauracyjny McDonald's stracił prawa do oznaczenia „BIC MAC” na terenie Unii Europejskiej.
Czy dysponując legalnie czcionką „lego” można stworzyć z niej logo, do którego nie będzie miał pretensji duński producent klocków? A czy logo gry Hatred autorstwa gliwickiego studia Destructive Creations, wykonane z użyciem czcionki inspirowanej logo legendarnej strzelanki Doom, nie naraża gliwiczan na roszczenia ze strony id Software? To właśnie ten drugi przypadek stał się inspiracją dla niniejszego wpisu. Na forach internetowych, w wątkach poświęconych polskiej produkcji, dyskusja sprowadza się najczęściej do dwóch kwestii – brutalności gry i „podobieństwa” jej logo do tego znanego graczom od lat z serii gier Doom. Źródłem podobieństwa jest charakterystyczna czcionka. A konkretnie dostępny w ramach wolnej licencji font o nazwie AmazDoom.
Po przejęciu marki jubilerskiej W. Kruk przez Vistulę nasuwało się pytanie, czy rodzina Kruków będzie kontynuowała tradycję rodzinną. A jeśli tak – pod jakim szyldem? Użycie nazwiska znanego od pokoleń wydawało się oczywiste, ale co na to Vistula? Nie po to przecież przejęła prawa do marki W. Kruk, żeby konkurować z jubilerską rodziną działającą nadal po tym samym szyldem. Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden Kruk, tj. Kruk S.A., notowana na giełdzie spółka z branży windykacyjnej i obrotu wierzytelnościami. Co na to prawo? Czy mając na imię lub nazwisko Mercedes, można rozpocząć produkcję samochodów, części lub akcesoriów samochodowych z Mercedesem w nazwie firmy?
Aktualnym (i bezdyskusyjnym) hitem w dziedzinie rozrywki on-line jest aplikacja Pokemon Go. Cały świat oszalał na jej punkcie, wycena giełdowa Nintendo poszybowała w górę, a zarządcy nieruchomości drżą z obawy o bezpieczeństwo użytkowników, którzy w pogoni za pokemonami wchodzą tam, gdzie wchodzić nie powinni. Podobnie jak w przypadku innych tego typu rozrywek, portali, gier itp., ich fani organizują się i wymieniają doświadczeniami. Powstają również internetowe strony miłośników tej rozrywki. I w tym miejscu warto postawić pytanie – czy i w jakim zakresie fani wirtualnej rozrywki, nie tylko pokemonów, mogą wykorzystywać postacie z gier, logotypy i nazwy, grafiki, muzykę, czy nawet kody źródłowe aplikacji związanych z ich ulubionymi aplikacjami. Dla stworzenia stron internetowych, ale i gier fanowskich lub fan artów.
Nadchodzi bardzo istotna zmiana w zakresie rejestracji praw ochronnych na znaki towarowe. Polega ona na wprowadzeniu systemu rejestracyjnego (sprzeciwowego) w miejsce systemu badawczego przy rejestracji znaków towarowych. Nowelizacja wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Do tej pory przed zarejestrowaniem
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej opowiedział się za możliwością dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia wspólnotowych znaków towarowych także przez uprawnionych z licencji niewpisanych do rejestru wspólnotowych znaków towarowych. Wyrokiem z dnia 4 lutego 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości UE udzielił odpowiedzi na
1 grudnia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Przewiduje ona wiele nowych i istotnych z punktu widzenia interesów przedsiębiorców rozwiązań. Wśród nich w szczególności należy wymienić wprowadzenie do polskiego porządku
Panasonix, Adidos, Hike – tego typu „nazwy” masowo można było znaleźć na polskim rynku kilkanaście lat temu. A i obecnie, pomimo znacznego rozwoju w zakresie praw własności intelektualnej, spotyka się przypadki „podszywania” pod znane i cenione marki. Co na to
Chanel No 5 – tych perfum nie trzeba nikomu przedstawiać. To jeden z najpiękniejszych zapachów na świecie, wprowadzony na rynek przez francuską projektantkę mody Gabrielle „Coco” Chanel. Przeplata się w nim około 80 składników, z których najbardziej wyczuwalne są jaśmin,
14 stycznia 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną Destylarni Sobieski S.A. na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 stycznia 2014 r., sygn. VI SA/Wa 1958/13, utrzymujący w mocy decyzję Urzędu Patentowego RP o
Jak wskazywaliśmy w poprzednim wpisie na temat kolorów, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego. Czy w powyższą definicję wpisuje się zapach?
Dość powszechnie kojarzymy kolor pomarańczowy z jednym z operatorów komórkowych. Zwłaszcza, że słowne oznaczenie koloru zawarte jest również w nazwie spółki. Wobec tego jak tę kwestię reguluje prawo? Czy można uzyskać wyłączność na używanie określonego koloru? Definicja znaku towarowego, zawarta
W Monitorze Prawniczym z listopada 2012r., dr Lavinia Brancusi przypomniała o wyroku Sądu (Unii Europejskiej) z 6 października 2011r. (T-508/08) w sprawie Bang & Olufsen przeciwko Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego. Sąd odmówił rejestracji trójwymiarowego znaku towarowego – kształtu
Jedną z najczęściej stosowanych form naruszeń, jakie mają miejsce w działalności prowadzonej przy wykorzystaniu Internetu jest posługiwanie się nazwami domen internetowych powstałymi z przekształcenia nazw popularnych marek. Chodzi tu w szczególności o wykorzystywanie „literówek” w ich pisowni. np. facebok, acebook