- EN
- x
Opodatkowanie akcyzą płynów do e-papierosów oznacza szereg dodatkowych obowiązków dla producentów czy importerów. Do czasu obowiązywania zerowej stawki akcyzy (tj. do końca 2018 r.) tych obowiązków będzie mniej. Jednak już od 1 stycznia 2019 r. pojawi się m.in. konieczność pozyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub produkcję poza składem na tzw. przedpłatach, obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, prowadzenia ewidencji akcyzowej, składania deklaracji akcyzowych, wpłacania przedpłat akcyzy itd.
Pakiet transportowy to nie tylko nowe obowiązki ale także nowe sankcje. Ustawa przewiduje kary pieniężne za brak dokonania zgłoszenia lub podanie nieprawdziwych danych. Sankcje nakładane są na podmiot, który nie wykonał obowiązku i mogą sięgać aż 46% wartości netto przewożonego towaru, nie mogą być jednak niższe niż 20.000 zł. Jeśli danym podmiot nie zaktualizował danych pierwotnie zgłoszonych sankcja może wynieść 10.000 zł.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej dysponuje już nowym systemem wspomagającym go w kontroli podatników, tzw. rejestr SENT. System ten obowiązuje od wczoraj, tj. od 18 kwietnia br. i został wprowadzony ustawą o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Nowe przepisy umożliwiają rejestrowania i monitorowanie przewozu towarów wrażliwych dla dochodów budżetu państwa (np. paliwa płynne, czy susz tytoniowy).
Podmioty składające zabezpieczenie akcyzowe zostały przedstawione w poprzednim wpisie pt. „Kto powinien złożyć zabezpieczenie akcyzowe?”. W tym kilka słów o terminie na złożenie zabezpieczenia. Zasadą jest, że składa się je w trakcie postępowania podatkowego o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie podatku akcyzowego.
To kolejny z wpisów dotyczących zabezpieczenia akcyzowego publikowany w ramach cyklu Zabezpieczenie akcyzowe w praktyce. Dzisiaj lista podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia i krótka procedura jego składania. Złożenie zabezpieczenia akcyzowego jest warunkiem koniecznym prowadzenia działalności „akcyzowej”.
Podatek akcyzowy stanowi drugie co do wielkości źródło dochodu budżetu państwa. Planowany dochód w 2016 r. z tego tytułu ma wynieść 64 mld zł, co stanowi około 20% łącznych dochodów Skarbu Państwa. Wpływ z tego podatku zapewniają zarówno konsumenci (akcyza
Nowy Rok. Nowe postanowienia… Szczególnie te z mocą powszechnie obowiązującą Początek roku to początek obowiązywania szeregu nowych przepisów zmieniających dotychczasowe rozwiązania. Jedną z ciekawszych zmian, na którą warto zwrócić uwagę, to zmiana sposobu obsługi zabezpieczeń akcyzowych.
NSA w wyroku z 26 sierpnia 2015 r. (I FSK 857/15) orzekł, że oleje smarowe nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie w sytuacji, gdy są dostarczane w Polsce do podmiotu zużywającego, nawet
Co to jest zabezpieczenie akcyzowe? Jak działa? Czemu służy? Kto i kiedy powinien je złożyć? To kilka z wielu pytań, na które postaram się odpowiedzieć w ciągu najbliższych tygodni. Wpis ten rozpoczyna bowiem cykl artykułów o zabezpieczeniu akcyzowym pod nazwą
5. Zabezpieczenie akcyzowe Brak zabezpieczenia akcyzowego to brak możliwości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzowego, a także w pewnych przypadkach zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zasadniczo można wyróżnić dwa problemy w zakresie zabezpieczenia akcyzowego, które narażają podatnika na nowy
4. Terminy Niedotrzymany termin to kolejny obszar, który może skutkować koniecznością opodatkowania danej transakcji podatkiem akcyzowym. Posługując się przykładem wskazanym w pkt 3 należy wskazać, ze podatnik przed upływem czterech miesięcy od wysyłki wyrobu akcyzowego powinien uzyskać dokument handlowy potwierdzający
3. Dokumentacja Braki w dokumentacji, błędy, czy też generalnie jej nierzetelne prowadzenie, to prosta droga do otrzymania decyzji wymiarowej. Powyższe można oczywiście odnieść nie tylko do podatku akcyzowego, ale także do każdej innej daniny publicznej obowiązującej w Polsce. Dla przykładu
2. Sposób ustalania ilości wyrobów Litr litrowi nie równy… Przynajmniej dla celów akcyzowych. Pomiar ilości wyrobów akcyzowych dla celów ich prawidłowego opodatkowania może stanowić niemały problem wśród podatnik. Dlaczego? Przyczyną jest sposób w jaki ustawodawca zdefiniował podstawę opodatkowania.
… w przeciwnym przypadku zrobi to organ podatkowy w toku ewentualnej kontroli lub postępowania podatkowego wymierzając dodatkowe zobowiązanie podatkowe w akcyzie. 1. Klasyfikacja wyrobów Klasyfikacja wyrobów akcyzowych to jeden z pierwszych obszarów poszukiwania błędów podatników.
Wczoraj, 12 lutego TSUE wydał orzeczenie prejudycjalne w zakresie odpowiedzi na pytanie, czy oleje smarowe mogą być przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym nakładanym na identycznych zasadach co podatek nakładany na wyroby akcyzowe objęte systemem wspólnotowym
Obrót olejem napędowym (ON) na terytorium Polski związany jest z szeregiem obowiązków o charakterze dokumentacyjnym, ewidencyjnym, czy sprawozdawczym. Co więcej, jest on znacznie obciążony daninami publicznymi. Warto przypomnieć, że cena detaliczna ON zawiera obok kosztów produkcji i marż podmiotów handlujących.
Celem otrzymania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podatnicy zobowiązani są do wypełnienia szeregu obowiązków formalnych. Generalnie, ubieganie się o zezwolenie oraz obsługa składu podatkowego związana jest z wieloma wymogami dokumentacyjnymi, ewidencyjnymi, czy też sprawozdawczymi.
Powstanie zaległości podatkowej już po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego może spowodować jego cofnięcie z urzędu przez organy celne. Zarówno przepisy, jak i orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące cofnięcia zezwolenia z powodu powstania zaległości podatkowej są niekorzystne dla podmiotów prowadzących
W dniu 3 sierpnia br. został opublikowany wyrok TS UE w sprawie C-663/11 zgodnie z którym przepisy nakładające na przedsiębiorcę obowiązek złożenia wniosku o zwrot akcyzy przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej są niezgodne z regulacjami dyrektywy 92/12 (horyzontalnej). Zgodnie z wyrokiem
Od 1 listopada 2013 r. ma wejść w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego. Nałożenie akcyzy na gaz wynika z regulacji Unii Europejskiej, a dokładnie dyrektywy Rady 2003/96/WE, tzw. dyrektywy energetycznej. Zgodnie z przepisami
Na to pytanie odpowiada opracowany przez KSP przewodnik: Jak założyć skład podatkowy? Przewodnik praktyczny, 2013 r. („Przewodnik”). Przedstawiamy w nim w zwięzłej i przede wszystkim czytelnej formule procedurę ubiegania się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, a także pokrótce opisujemy