- EN
- x
Projekt nowej Ordynacji podatkowej w lipcu trafił do konsultacji społecznych. Czy przewidziane w nim zmiany rzeczywiście będą miały pozytywny wpływ na stosunek organów podatkowych do podatnika?
Coraz częściej organy podatkowe odmawiają wydania indywidualnej interpretacji podatkowej. Tymczasem zgodnie z Ordynacją podatkową mają prawo tak postąpić jedynie w ściśle określonych przypadkach. Czy zatem zgodnie z prawem Dyrektor KAS może odmówić wydania interpretacji, jeśli przepis podatkowy odwołuje się do innej ustawy, np. ustawy o rachunkowości?
Do tej pory podatnik, rozważając przeprowadzenie określonej transakcji gospodarczej, mógł wystąpić o interpretację indywidualną. Nowe regulacje zakładają możliwość niewydania interpretacji w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co do których istnieje przypuszczenie, że mogą być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Czy można się przed tym zabezpieczyć?
Prawie każdy przedsiębiorca wie, że kontroli należy się przygotować. Pozwala to na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie kontroli i po jej zakończeniu. W poprzednich wpisach przedstawiłam pierwszych 6 kroków pomagających w moim przekonaniu doprowadzić do spokojnego i szybkiego zakończenia kontroli z wynikiem pozytywnym dla podatnika. Poniżej ostatnie wskazówki w tym cyklu.
Kontynuując rozpoczęty w poprzednim wpisie wątek właściwego przygotowania do kontroli podatkowej czy skarbowej, poniżej przedstawiam kolejne kroki, o których warto pomyśleć, kiedy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli już leży na naszym biurku.
Otrzymanie zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej może wywoływać odruch paniki. Podobnie jest w przypadku otrzymania postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego przez UKS, gdyż w ramach tego postępowania kontrolujący mogą zapukać do drzwi przedsiębiorcy w dowolnym momencie – bez wcześniejszego uprzedzenia. Nasze doświadczenie wskazuje jednoznacznie – do kontroli podatkowej należy się przygotować, aby potem uniknąć przykrych niespodzianek. Wystarczy kilka prostych kroków, które należy podjąć po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli lub postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego, żeby fachowo i skutecznie zabezpieczyć swoje interesy.
Obowiązująca na gruncie Ordynacji podatkowej zasada wskazuje, że strona postępowania podatkowego ma prawo działać przez pełnomocnika, chyba że czynność wymaga jej osobistego działania. Warto pamiętać o tym, że powyższa reguła pod pewnymi warunkami ulega modyfikacjom. Wtedy strona jest zobowiązana powołać osobę pełnomocnika, jeżeli chce by jej interesy w toku toczącego postępowania były należycie chronione.
Przypuszczalnie już niebawem zacznie obowiązywać w Polsce klauzula mająca na celu zwalczanie sztucznych konstrukcji podatkowych. Ma ona uniemożliwić dokonywanie czynności sprzecznych z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej, dokonanych wyłącznie w celu osiągnięcia oszczędności podatkowych.
W nawiązaniu do poprzednich wpisów na KSP TAX BLOG dotyczących nowelizacji Ordynacji Podatkowej w zakresie pełnomocnictw (pełnomocnictwo ogólne, pełnomocnictwo szczególne), poniżej przedstawiam kilka informacji o pełnomocnictwie do podpisywania deklaracji. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej deklaracja, w tym deklaracja składana za
W ostatnim czasie podatnicy często pytają o jednolity plik kontrolny (JPK) – w szczególności, kiedy wejdzie w życie i kogo obejmie. Regulacje znowelizowanego art. 193a Ordynacji podatkowej, zobowiązujące podatników prowadzących księgi podatkowe w formie elektronicznej do przekazywania na żądanie organów
1 kwietnia 2016 r. została wydana interpretacja ogólna Ministra Finansów w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT dla usług budowlanych i budowlano-montażowych (Nr PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141). W praktyce prawidłowe ustalenie tego momentu powodowało wiele trudności pomimo, że przepisy ustawy o
Ustawa nowelizująca Ordynację podatkową wprowadza trzy rodzaje pełnomocnictw. Są to pełnomocnictwa ogólne, szczególne i do doręczeń. Pełnomocnictwo szczególne ma pomóc stronie w załatwieniu konkretnej sprawy. Pełnomocnictwo szczególne zostało uregulowane w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to funkcjonowało już
Z początkiem 2016 r. organem administracji podatkowej prowadzącym sprawy dotyczące interpretacji indywidualnych prawa podatkowego miał stać się dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Podatnicy mieli składać wnioski o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie już nie do dyrektorów pięciu izb skarbowych
Organy podatkowe często wszczynają kontrole pod koniec okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W efekcie tuż przed końcem terminu przedawnienia wydawana jest decyzja wymiarowa, której błyskawicznie nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Konsekwencje nadania tego rygoru są daleko idące. Dlatego zanim organ podatkowy
Dotychczas Ordynacja podatkowa jedynie w ograniczonym zakresie regulowała zasady udzielania pełnomocnictw oraz funkcjonowania pełnomocnika podczas postępowań podatkowych oraz kontrolnych prowadzonych przez organy podatkowe. Z początkiem 2016 r. sytuacja ta uległa zmianie – Ustawodawca znowelizował przepisy Ordynacji podatkowej i wprowadził do
26 października 2015 r. NSA wydał uchwałę (sygn. akt I FPS 2/15), w myśl której podatnik nie zapłaci odsetek za zwłokę, jeżeli od wszczęcia postępowania przez organ pierwszej instancji do ostatecznego rozstrzygnięcia minęło więcej niż trzy miesiące, nawet jeśli decyzja
W komunikacie opublikowanym 18 grudnia 2015 roku na stronie Ministerstwa Finansów można przeczytać o zamierzeniach resortu w zakresie weryfikacji cen transferowych, czyli cen stosowanych w transakcjach między podmiotami powiązanymi. Kontrole cen transferowych będą jednym z priorytetów Ministerstwa Finansów i administracji
Z początkiem 2016 r. ulegną zmianie zasady dotyczące korygowania deklaracji. Skuteczne skorygowanie deklaracji nie będzie wymagało złożenia uzasadnienia, które w obecnie obowiązującym porządku prawnym jest niezbędne. Uzasadnienie korekty deklaracji podatkowej jest składane w celu przedstawienia organowi podatkowemu wyjaśnień dotyczących zmienionych
Popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (sp. z o.o. sp. k.), w której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością a komandytariuszem osoba fizyczna.
Od 2013 r. Ministerstwo Finansów usiłuje przeforsować nowelizację wprowadzającą do Ordynacji podatkowej tzw. klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Jest to instrument ograniczający legalną optymalizację podatkową, na podstawie którego organy podatkowe będą mogły wymierzyć podatek stosownie do istoty ekonomicznej danej transakcji
W myśl przepisów Ordynacji podatkowej decyzja ostateczna (tj. decyzja wydana przez organ drugiej instancji, np. przez Dyrektora Izby Skarbowej lub Izby Celnej) podlega wykonaniu. W praktyce jednak wykonanie decyzji może spowodować dla przedsiębiorcy trudne do naprawienia szkody. Przepisy Ordynacji podatkowej,
Jedynie kwestią czasu jest wprowadzenie do polskiego prawa klauzuli zapobiegającej unikaniu opodatkowania, a więc instrumentu, który ograniczy skuteczność legalnych optymalizacji podatkowych. Na taką zmianę naciska Komisja Europejska w swoich zaleceniach przeciwko „agresywnemu planowaniu podatkowemu” (zalecenia nr C(2012)6608), proponując w tym
Z organami podatkowymi nie ma żartów. Ich rozstrzygnięcia zawarte w ostatecznych decyzjach wymiarowych mogą być błędne, co często wynika z próby interpretowania przepisów podatkowych na niekorzyść podatników. Zanim dochodzi do zweryfikowania przez sąd administracyjny prawidłowości rozstrzygnięcia, decyzja często zostaje wyegzekwowana