- EN
- x
Od 1 marca 2017 podatnicy muszą być przygotowani, że może zostać wobec nich wszczęta procedura o mało znajomej nazwie – kontrola celno-skarbowa. Czym jest ta kontrola? Z czym się wiąże? I jakie skutki mogą z niej wynikać dla podatnika?
1 marca 2017 r. rozpocznie swoje działanie Krajowa Administracja Skarbowa. KAS łączy dotychczasowe struktury administracji podatkowej (izby i urzędy skarbowe), służby celnej (izby i urzędy celne) i kontroli skarbowej (urzędy kontroli skarbowej). Co to oznacza dla podatników? Pojawią się nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych, wydawania indywidualnych interpretacji, a przede wszystkim duże zmiany organizacyjne i nowe uprawnienia kontrolujących.
Prawie każdy przedsiębiorca wie, że kontroli należy się przygotować. Pozwala to na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie kontroli i po jej zakończeniu. W poprzednich wpisach przedstawiłam pierwszych 6 kroków pomagających w moim przekonaniu doprowadzić do spokojnego i szybkiego zakończenia kontroli z wynikiem pozytywnym dla podatnika. Poniżej ostatnie wskazówki w tym cyklu.
Kontynuując rozpoczęty w poprzednim wpisie wątek właściwego przygotowania do kontroli podatkowej czy skarbowej, poniżej przedstawiam kolejne kroki, o których warto pomyśleć, kiedy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli już leży na naszym biurku.
Otrzymanie zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej może wywoływać odruch paniki. Podobnie jest w przypadku otrzymania postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego przez UKS, gdyż w ramach tego postępowania kontrolujący mogą zapukać do drzwi przedsiębiorcy w dowolnym momencie – bez wcześniejszego uprzedzenia. Nasze doświadczenie wskazuje jednoznacznie – do kontroli podatkowej należy się przygotować, aby potem uniknąć przykrych niespodzianek. Wystarczy kilka prostych kroków, które należy podjąć po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli lub postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego, żeby fachowo i skutecznie zabezpieczyć swoje interesy.
Z przyjemnością prezentujemy poniżej praktyczny przewodnik po kontroli podatkowej lub skarbowej. Przygotowaliśmy dla Państwa opis działań, które warto podjąć w czasie trwania kontroli, tak aby skutecznie chronić swoje prawa. Jeżeli chcecie się Państwo dowiedzieć, jak fachowo patrzeć na ręce urzędnikom podatkowym, skarbowym i celnym, zapraszamy do lektury. Dodatkowo informujemy, że jest to pierwsza broszurka z cyklu przewodników po kontroli przygotowana przez ekspertów KSP. O następnych będziemy na bieżąco Państwa informować.
Organy podatkowe często wszczynają kontrole pod koniec okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W efekcie tuż przed końcem terminu przedawnienia wydawana jest decyzja wymiarowa, której błyskawicznie nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Konsekwencje nadania tego rygoru są daleko idące. Dlatego zanim organ podatkowy
Jedyny sposób, aby podatnik wciągnięty nieświadomie w karuzelę podatkową mógł odliczyć VAT od nabywanych towarów, jest wykazanie zachowania przez niego tzw. dobrej wiary czy też należytej staranności. Dla podatników w Polsce możliwość skorzystania z tej furtki jest jednak niezwykle utrudniona
Korzystne dla podatników orzeczenie WSA. Sygn. I SA/Bd 504/15. WSA w Bydgoszczy wyrokiem z 21.07.2015 r. oddalił skargę kasacyjną fiskusa, który twierdził, że przychodem ze zbycia udziałów w spółce kapitałowej jest jednorazowo cała cena sprzedaży, niezależnie od tego, że płatność
NSA potwierdza korzystne dla podatników stanowisko. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 lipca 2015 r., sygn. II FSK 1452/13 oddalił skargę kasacyjną organu podatkowego opartą na niekorzystnej dla podatników interpretacji pojęcia sprzedaży premiowej, która zawęża zakres jej zastosowania jedynie
Przepisy o VAT wskazują, że nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą. W myśl przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o
Od 2013 r. Ministerstwo Finansów usiłuje przeforsować nowelizację wprowadzającą do Ordynacji podatkowej tzw. klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Jest to instrument ograniczający legalną optymalizację podatkową, na podstawie którego organy podatkowe będą mogły wymierzyć podatek stosownie do istoty ekonomicznej danej transakcji
Powstanie zaległości podatkowej już po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego może spowodować jego cofnięcie z urzędu przez organy celne. Zarówno przepisy, jak i orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące cofnięcia zezwolenia z powodu powstania zaległości podatkowej są niekorzystne dla podmiotów prowadzących
Kontrola podatkowa, co do zasady podejmowana jest w celu sprawdzenia, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. W trakcie takiej kontroli, organowi kontrolującemu przysługuje szereg uprawnień, w tym m.in. uprawnienia do żądania udostępniania akt, ksiąg
Jedynie kwestią czasu jest wprowadzenie do polskiego prawa klauzuli zapobiegającej unikaniu opodatkowania, a więc instrumentu, który ograniczy skuteczność legalnych optymalizacji podatkowych. Na taką zmianę naciska Komisja Europejska w swoich zaleceniach przeciwko „agresywnemu planowaniu podatkowemu” (zalecenia nr C(2012)6608), proponując w tym
Z organami podatkowymi nie ma żartów. Ich rozstrzygnięcia zawarte w ostatecznych decyzjach wymiarowych mogą być błędne, co często wynika z próby interpretowania przepisów podatkowych na niekorzyść podatników. Zanim dochodzi do zweryfikowania przez sąd administracyjny prawidłowości rozstrzygnięcia, decyzja często zostaje wyegzekwowana
Angielski pisarz Terry Pratchett sparafrazował kiedyś słynne stwierdzenie Benjamina Franklina wskazując, że „jest śmierć i podatki, ale podatki są gorsze, bo śmierć przynajmniej nie trafia się człowiekowi co roku”. Od lat mówi się o tym, że polski system podatkowy jest