- EN
- x
Już wkrótce zacznie obowiązywać biała lista podatników VAT. Nie tylko zwiększy ona ich przejrzystość, ale także może narazić na sankcje.
Od 1 stycznia 2019 r. do ustawy o VAT wprowadzone zostały po raz pierwszy zasady opodatkowania bonów. Nowe przepisy wprowadzają szereg nowych zasad w zakresie opodatkowania podatkiem VAT bonów i voucherów. Do ustawy wprowadzono również liczne nowe pojęcia, takich jak: bon, bon jednego przeznaczenia, bon różnego przeznaczenia, emisja bonu, transfer bonu.
Rok 2019 rozpoczynamy cyklem artykułów poświęconych analizie najważniejszych zmian w podatkach. A zmian jest niemało. Składamy zatem wszystkim naszym czytelnikom najlepsze życzenia noworoczne: otwartości serc i umysłów, i zaczynamy od przybliżenia nowelizacji ustawy o CIT w zakresie wydatków dotyczących używania samochodów osobowych.
Od 1 stycznia 2019 wchodzą w życie nowe zasady pobierania podatku u źródła (tzw. withholding tax, WHT). Szczególnie dotkną one podmioty, które dokonują wypłat na rzecz jednego zagranicznego kontrahenta z tytułu świadczeń podlegających WHT (dywidendy, odsetki, należności licencyjne i niektóre usługi) w wysokości przekraczającej w skali roku wartość 2 milionów złotych.
Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła preferencyjne opodatkowanie samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi. Czy takie zmiany zachęcą jednak podatników do rezygnacji z samochodów spalinowych?
Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji z 10 maja 2018 r. zmieniła także zasady zwrotu pomocy publicznej przez przedsiębiorców prowadzących działalność w specjalnych strefach ekonomicznych. Czy przedsiębiorca będzie musiał zapłacić podatek od dochodu, którego nie osiągnął?
W miniony piątek Ministerstwo Finansów przyjemnie zaskoczyło podatników, publikując na swojej stronie internetowej komunikat o trwających pracach nad wydłużeniem terminu na złożenie dokumentacji w zakresie cen transferowych. Projekt rozporządzenia trafił do konsultacji wewnątrzresortowych.
Od 1 stycznia 2018 do kosztów podatkowych można zaliczyć nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego jedynie do wysokości 30% wyniku finansowego liczonego jako nadwyżka przychodów (z wyłączeniem odsetek) nad kosztami podatkowymi (z wyłączeniem odpisów amortyzacyjnych i kosztów finansowania dłużnego nieuwzględnionych w wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych). Czy w praktyce chodzi tylko o ograniczenie zaliczenia do KUP odsetek od pożyczek? Poniżej wyjaśniamy, czym są koszty finansowania dłużnego i kiedy nie mogą stanowić kosztu podatkowego.
Już jutro, 13 stycznia 2018 r. zacznie obowiązywać ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, czyli tzw. ustawa o STIR (dalej: Ustawa nowelizująca). Zmieni ona kilkanaście aktów prawnych. Dla podatników szczególnie ważne powinny być zmiany wprowadzone do Ordynacji podatkowej (dalej: OP) oraz do ustawy o VAT.
Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe przepisy ustawy o CIT. Dziś pierwszy artykuł z cyklu. Wyjaśniamy w nim, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania zgodnie z nowelizacją i jak zmieniły się zasady rozliczania straty.
W najbliższym czasie dojdzie do wielu zmian w przepisach gospodarczych i podatkowych. W tym wpisie skupię się na zmianach, którymi objęte zostaną osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
WIS w formie decyzji administracyjnej ma w sposób wiążący rozstrzygnąć, jaką stawką VAT ma być opodatkowany dany produkt. Planuje się, aby stosowne przepisy w tym zakresie weszły w życie w trakcie 2018 r. Podatnicy zyskają zatem kolejny instrument zabezpieczający ich przed ryzykiem podatkowym. Czy jednak na pewno?
Programy motywacyjne mają na celu zapewnienie ścisłemu kierownictwu podmiotów gospodarczych (m. in. menadżerom czy członkom zarządu) udziału w zyskach wynikających z rozwoju firmy. Rozwiązanie to było reakcją na wyniki badań przeprowadzonych w XX w. Stwierdzały one, że cele pracowników najwyższego szczebla nie są zbieżne z celami właścicieli firmy (teoria agencji). Rozwiązaniem okazały się programy motywacyjne. W Polsce do najpopularniejszych należą opcje menadżerskie.
Zapowiadany od dłuższego czasu mechanizm podzielonej płatności podatku VAT (split-payment) powoli staje się rzeczywistością. Projekt ustawy wprowadzający ten mechanizm do przepisów VAT-owskich został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i udostępniony opinii publicznej.
1 marca 2017 r. rozpocznie swoje działanie Krajowa Administracja Skarbowa. KAS łączy dotychczasowe struktury administracji podatkowej (izby i urzędy skarbowe), służby celnej (izby i urzędy celne) i kontroli skarbowej (urzędy kontroli skarbowej). Co to oznacza dla podatników? Pojawią się nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych, wydawania indywidualnych interpretacji, a przede wszystkim duże zmiany organizacyjne i nowe uprawnienia kontrolujących.
W dzisiejszej prasie pojawiają się informacje, że rząd zaprzestaje dalszych prac nad tzw. jednolitym podatkiem dochodowym, który miał od 2018 r. obciążyć przedsiębiorców oraz wspólników spółek osobowych. Pierwotne zapowiedzi obejmowały zniesienie liniowej stawki 19% PIT dla przedsiębiorców, a tym samym objęcie ich progresywnym podatkiem wg stawek zaczynających się od 10%, a kończących na ok. 40%.
Od 1 stycznia 2017 r. czekają nas kolejne zmiany w zakresie podatku VAT, które - obok wprowadzonego w sierpniu 2016 r. tzw. pakietu paliwowego, mają uszczelnić system podatkowy. Ustawodawca planowane zmiany nazwał „pakietem rozwiązań uszczelniających”. Głównym ich celem jest walka z wyłudzeniami VAT. Szacuje się, że luka w VAT, tj. różnica pomiędzy podatkiem należnym a faktycznie pobranym osiągnęła w ostatnich latach kilkadziesiąt miliardów złotych. Należy jednak spodziewać się, że restrykcyjne regulacje uderzą również w uczciwych podatników. Stąd warto zawczasu przygotować się do nachodzących zmian.
Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministrem Finansów przygotowuje nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać kasy fiskalne. Projekt rozporządzenia został opublikowany 18 sierpnia 2016 r. na stronach rządowego centrum legislacji. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.
Na stronie Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat informujący, że podmioty, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, nie mają obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK. Taki obowiązek dotyczy wyłącznie faktur sprzedaży.
Obowiązująca na gruncie Ordynacji podatkowej zasada wskazuje, że strona postępowania podatkowego ma prawo działać przez pełnomocnika, chyba że czynność wymaga jej osobistego działania. Warto pamiętać o tym, że powyższa reguła pod pewnymi warunkami ulega modyfikacjom. Wtedy strona jest zobowiązana powołać osobę pełnomocnika, jeżeli chce by jej interesy w toku toczącego postępowania były należycie chronione.
Odpowiedzialność podatkowa nabywcy za zaległości podatkowe w VAT zbywcy w przypadku nabyć określonych towarów (paliw, wyrobów stalowych); rozszerzenie katalogu towarów, do których zastosowanie ma mechanizm rozliczania podatku VAT przez nabywcę (laptopy, telefony komórkowe); wprowadzenie do prawa energetycznego obowiązku złożenia zabezpieczenia
Dotychczas Ordynacja podatkowa jedynie w ograniczonym zakresie regulowała zasady udzielania pełnomocnictw oraz funkcjonowania pełnomocnika podczas postępowań podatkowych oraz kontrolnych prowadzonych przez organy podatkowe. Z początkiem 2016 r. sytuacja ta uległa zmianie – Ustawodawca znowelizował przepisy Ordynacji podatkowej i wprowadził do
Nowy Rok. Nowe postanowienia… Szczególnie te z mocą powszechnie obowiązującą Początek roku to początek obowiązywania szeregu nowych przepisów zmieniających dotychczasowe rozwiązania. Jedną z ciekawszych zmian, na którą warto zwrócić uwagę, to zmiana sposobu obsługi zabezpieczeń akcyzowych.
Z początkiem 2016 r. ulegną zmianie zasady dotyczące korygowania deklaracji. Skuteczne skorygowanie deklaracji nie będzie wymagało złożenia uzasadnienia, które w obecnie obowiązującym porządku prawnym jest niezbędne. Uzasadnienie korekty deklaracji podatkowej jest składane w celu przedstawienia organowi podatkowemu wyjaśnień dotyczących zmienionych
1 stycznia 2016 r. utraci moc ustawa z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych, ustanawiająca tzw. „duże urzędy”, właściwe do obsługi określonych kategorii podatników. Nadal jednak niektóre kategorie podatników i płatników o istotnym znaczeniu gospodarczym
Organy podatkowe nie są uprawnione do szacowania przychodu spółki z tytułu objętych udziałów w zamian za wniesiony wkład niepieniężny. NSA w wyroku 7 sędziów z dnia 20 lipca 2015 r., sygn. II FSK 1772/13 rozstrzygnął wątpliwości dotyczące możliwości szacowania przychodu
Od 2013 r. Ministerstwo Finansów usiłuje przeforsować nowelizację wprowadzającą do Ordynacji podatkowej tzw. klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Jest to instrument ograniczający legalną optymalizację podatkową, na podstawie którego organy podatkowe będą mogły wymierzyć podatek stosownie do istoty ekonomicznej danej transakcji
Zgodnie z wchodzącą w życie 1 stycznia 2015 r. nowelizacją ustawy o CIT, wykonanie przez podatnika zobowiązania poprzez świadczenie w formie niepieniężnej będzie dla niego skutkować powstaniem przychodu w wysokości uregulowanego zobowiązania. Nowy przepis ma szczególnie doniosłe znaczenie dla podatników
Zapowiadane od kilkunastu miesięcy zmiany dotyczące m.in. opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych, wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej, nowego brzmienia przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowych, czy przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji staną się faktem z początkiem nadchodzącego roku.
Uzyskane z prowadzonej działalności zyski, spółka kapitałowa może przeznaczyć do podziału pomiędzy wspólników. Może również zdecydować o innym ich rozdysponowaniu, na przykład przenieść je do kapitału zapasowego lub innego funduszu celowego. W przypadku dokonania przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał 17 września br. ustawę o zmianie ustaw o podatkach dochodowych (tekst nie został jeszcze opublikowany). Wprowadza ona istotne zmiany m.in. w zakresie stosowania zasad cienkiej kapitalizacji. Zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku. 1.
Od 1 stycznia 2015 roku wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o VAT, określające nowe miejsce świadczenia w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych, nadawczych radiowych i telewizyjnych oraz świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób niebędących podatnikami tj. ostatecznych konsumentów.
Obecnie w Sejmie rozpatrywany jest projekt ustawy przewidującej szereg znaczących zmian w ustawie o CIT i ustawie o PIT, których wejście w życie planowane jest od 1 stycznia 2015 r. Zmiany te mają na celu m.in. obostrzenie przepisów dotyczących tzw.
Na gruncie znowelizowanych od 1 stycznia 2014 r. przepisów VAT wątpliwości rodzi również moment wykazania zaliczki ze stawką 0% w deklaracji. Zastosowanie stawki 0% VAT do zaliczki na eksport ma bowiem charakter warunkowy i jest możliwe tylko po spełnieniu warunków
Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmieniły się zasady opodatkowania VAT zaliczek w eksporcie. W myśl znowelizowanej ustawy otrzymanie części lub całości zapłaty przed dokonaniem eksportu towarów zawsze będzie rodziło powstanie obowiązku podatkowego bez względu na termin faktycznego wywozu.
Jedynie kwestią czasu jest wprowadzenie do polskiego prawa klauzuli zapobiegającej unikaniu opodatkowania, a więc instrumentu, który ograniczy skuteczność legalnych optymalizacji podatkowych. Na taką zmianę naciska Komisja Europejska w swoich zaleceniach przeciwko „agresywnemu planowaniu podatkowemu” (zalecenia nr C(2012)6608), proponując w tym
Od 1 listopada 2013 r. ma wejść w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego. Nałożenie akcyzy na gaz wynika z regulacji Unii Europejskiej, a dokładnie dyrektywy Rady 2003/96/WE, tzw. dyrektywy energetycznej. Zgodnie z przepisami
W ostatnim czasie zaobserwowałam niepokojącą prawidłowość – przepisy polskiego prawa podatkowego są tak niejasne, że coraz częściej wymagają podjęcia uchwały przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Na podstawie ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ppsa) NSA został bowiem uprawniony
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian do ustawy o CIT i ustawy o PIT wprowadzających tzw. Controlled Foreign Corporation (CFC). CFC ma na celu zapobieganie przenoszeniu dochodów wygenerowanych w kraju do spółek zależnych podlegających jurysdykcji państw stosujących preferencyjne zasady opodatkowania i w ten sposób