- EN
- x
W dzisiejszej prasie pojawiają się informacje, że rząd zaprzestaje dalszych prac nad tzw. jednolitym podatkiem dochodowym, który miał od 2018 r. obciążyć przedsiębiorców oraz wspólników spółek osobowych. Pierwotne zapowiedzi obejmowały zniesienie liniowej stawki 19% PIT dla przedsiębiorców, a tym samym objęcie ich progresywnym podatkiem wg stawek zaczynających się od 10%, a kończących na ok. 40%.
To kolejny z wpisów dotyczących zabezpieczenia akcyzowego publikowany w ramach cyklu Zabezpieczenie akcyzowe w praktyce. Dzisiaj lista podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia i krótka procedura jego składania. Złożenie zabezpieczenia akcyzowego jest warunkiem koniecznym prowadzenia działalności „akcyzowej”.
Wygląda na to, że wątpliwości dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wartości nieściągalnych wierzytelności nie zostały rozstrzygnięte ostatecznie przez NSA.
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ryzykiem, że kontrahent nie zapłaci za towar lub usługę. Przepisy podatkowe są jednak bezwzględne – brak zapłaty nie zwalnia podatnika z obowiązku zapłaty podatku dochodowego. Przychodem z działalności gospodarczej są bowiem kwoty należne, nawet jeśli nie zostały faktycznie otrzymane.
Do premii dla pracownika, który przeniósł na swojego pracodawcę majątkowe prawa autorskie do utworu, który powstał na zamówienie pracodawcy, w ramach stosunku pracy można stosować podwyższone pięćdziesięcioprocentowe koszty uzyskania przychodu.
Pracodawcy zapewniający nocleg pracownikom świadczącym pracę poza miejscem zamieszkania mają twardy orzech do zgryzienia. Pomimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie nieodpłatnych świadczeń pracowniczych (wyrok z 8 lipca 2014 r., sygn. K 7/13), wciąż pozostają wątpliwości, czy jeżeli pracodawca zapewnia pracownikowi nocleg, to powinien rozpoznać u pracownika przychód z nieodpłatnych świadczeń oraz odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne od wartości tego przychodu?
Od 1 stycznia 2017 r. czekają nas kolejne zmiany w zakresie podatku VAT, które - obok wprowadzonego w sierpniu 2016 r. tzw. pakietu paliwowego, mają uszczelnić system podatkowy. Ustawodawca planowane zmiany nazwał „pakietem rozwiązań uszczelniających”. Głównym ich celem jest walka z wyłudzeniami VAT. Szacuje się, że luka w VAT, tj. różnica pomiędzy podatkiem należnym a faktycznie pobranym osiągnęła w ostatnich latach kilkadziesiąt miliardów złotych. Należy jednak spodziewać się, że restrykcyjne regulacje uderzą również w uczciwych podatników. Stąd warto zawczasu przygotować się do nachodzących zmian.
Do tej pory podatnik, rozważając przeprowadzenie określonej transakcji gospodarczej, mógł wystąpić o interpretację indywidualną. Nowe regulacje zakładają możliwość niewydania interpretacji w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co do których istnieje przypuszczenie, że mogą być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Czy można się przed tym zabezpieczyć?
Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministrem Finansów przygotowuje nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać kasy fiskalne. Projekt rozporządzenia został opublikowany 18 sierpnia 2016 r. na stronach rządowego centrum legislacji. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.
Prawie każdy przedsiębiorca wie, że kontroli należy się przygotować. Pozwala to na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie kontroli i po jej zakończeniu. W poprzednich wpisach przedstawiłam pierwszych 6 kroków pomagających w moim przekonaniu doprowadzić do spokojnego i szybkiego zakończenia kontroli z wynikiem pozytywnym dla podatnika. Poniżej ostatnie wskazówki w tym cyklu.
To już kolejny wyrok NSA w którym sąd uznał, że finansowanie przez pracodawcę pewnych świadczeń nie rodzi po stronie pracownika przychodu. Sprawa dotyczyła pracowników oddelegowanych do pracy na terenie Francji, którym pracodawca opłacił m.in. transport, noclegi, opłaty za energię, prąd, gaz, Internet, telefon oraz posiłki regeneracyjne.
Kontynuując rozpoczęty w poprzednim wpisie wątek właściwego przygotowania do kontroli podatkowej czy skarbowej, poniżej przedstawiam kolejne kroki, o których warto pomyśleć, kiedy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli już leży na naszym biurku.
Na stronie Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat informujący, że podmioty, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, nie mają obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK. Taki obowiązek dotyczy wyłącznie faktur sprzedaży.
Otrzymanie zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej może wywoływać odruch paniki. Podobnie jest w przypadku otrzymania postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego przez UKS, gdyż w ramach tego postępowania kontrolujący mogą zapukać do drzwi przedsiębiorcy w dowolnym momencie – bez wcześniejszego uprzedzenia. Nasze doświadczenie wskazuje jednoznacznie – do kontroli podatkowej należy się przygotować, aby potem uniknąć przykrych niespodzianek. Wystarczy kilka prostych kroków, które należy podjąć po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli lub postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego, żeby fachowo i skutecznie zabezpieczyć swoje interesy.
W celu wzrostu poziomu sprzedaży podatnicy organizują różnego rodzaju akcje promocyjne dla swoich kontrahentów, dystrybutorów, sprzedawców, a także ich pracowników. Akcje te mogą przybrać różne formy. Do najpopularniejszych należą sprzedaż premiowa, sprzedaż za złotówkę, programy motywacyjne oraz konkursy. Poniżej postaram się przedstawić podstawowe założenia jakie musi spełniać akcja promocyjna, aby mogła być uznana za konkurs oraz zasady opodatkowania konkursu, które mogą być przekonującym argumentem za wyborem właśnie tego rodzaju akcji promocyjnej.
Obowiązująca na gruncie Ordynacji podatkowej zasada wskazuje, że strona postępowania podatkowego ma prawo działać przez pełnomocnika, chyba że czynność wymaga jej osobistego działania. Warto pamiętać o tym, że powyższa reguła pod pewnymi warunkami ulega modyfikacjom. Wtedy strona jest zobowiązana powołać osobę pełnomocnika, jeżeli chce by jej interesy w toku toczącego postępowania były należycie chronione.
Z przyjemnością prezentujemy poniżej praktyczny przewodnik po kontroli podatkowej lub skarbowej. Przygotowaliśmy dla Państwa opis działań, które warto podjąć w czasie trwania kontroli, tak aby skutecznie chronić swoje prawa. Jeżeli chcecie się Państwo dowiedzieć, jak fachowo patrzeć na ręce urzędnikom podatkowym, skarbowym i celnym, zapraszamy do lektury. Dodatkowo informujemy, że jest to pierwsza broszurka z cyklu przewodników po kontroli przygotowana przez ekspertów KSP. O następnych będziemy na bieżąco Państwa informować.
Zatrzymując się na stacjach benzynowych po paliwo, zdarza mi się kupować na drogę różne napoje. Popierając zdrowy tryb życia, unikam napojów gazowanych, ale musze się przyznać, że czasem prócz wody dla siebie kupuję soki lub napoje dla dzieci. Okazuje się, że tylko na niektóre z nich obowiązuje obniżona 5% stawka VAT.
Przypuszczalnie już niebawem zacznie obowiązywać w Polsce klauzula mająca na celu zwalczanie sztucznych konstrukcji podatkowych. Ma ona uniemożliwić dokonywanie czynności sprzecznych z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej, dokonanych wyłącznie w celu osiągnięcia oszczędności podatkowych.
W nawiązaniu do poprzednich wpisów na KSP TAX BLOG dotyczących nowelizacji Ordynacji Podatkowej w zakresie pełnomocnictw (pełnomocnictwo ogólne, pełnomocnictwo szczególne), poniżej przedstawiam kilka informacji o pełnomocnictwie do podpisywania deklaracji. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej deklaracja, w tym deklaracja składana za
Podatek akcyzowy stanowi drugie co do wielkości źródło dochodu budżetu państwa. Planowany dochód w 2016 r. z tego tytułu ma wynieść 64 mld zł, co stanowi około 20% łącznych dochodów Skarbu Państwa. Wpływ z tego podatku zapewniają zarówno konsumenci (akcyza
W ostatnim czasie podatnicy często pytają o jednolity plik kontrolny (JPK) – w szczególności, kiedy wejdzie w życie i kogo obejmie. Regulacje znowelizowanego art. 193a Ordynacji podatkowej, zobowiązujące podatników prowadzących księgi podatkowe w formie elektronicznej do przekazywania na żądanie organów
1 kwietnia 2016 r. została wydana interpretacja ogólna Ministra Finansów w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT dla usług budowlanych i budowlano-montażowych (Nr PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141). W praktyce prawidłowe ustalenie tego momentu powodowało wiele trudności pomimo, że przepisy ustawy o
Ustawa nowelizująca Ordynację podatkową wprowadza trzy rodzaje pełnomocnictw. Są to pełnomocnictwa ogólne, szczególne i do doręczeń. Pełnomocnictwo szczególne ma pomóc stronie w załatwieniu konkretnej sprawy. Pełnomocnictwo szczególne zostało uregulowane w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to funkcjonowało już
Benjamin Franklin, w liście do Jeana Baptiste’a Leroy (datowany 13 listopada 1789), sformułował stwierdzenie: „Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki”. W obliczu ostatnich wydarzeń w Polsce, powyższe zdanie – pochodzące nomen omen od jednego z Ojców Założycieli
Z początkiem 2016 r. organem administracji podatkowej prowadzącym sprawy dotyczące interpretacji indywidualnych prawa podatkowego miał stać się dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Podatnicy mieli składać wnioski o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie już nie do dyrektorów pięciu izb skarbowych
Organy podatkowe często wszczynają kontrole pod koniec okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W efekcie tuż przed końcem terminu przedawnienia wydawana jest decyzja wymiarowa, której błyskawicznie nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Konsekwencje nadania tego rygoru są daleko idące. Dlatego zanim organ podatkowy
Konsorcjum to wspólne dążenie przez niepowiązane podmioty do osiągnięcia określonego celu gospodarczego. Dla osiągnięcia tego celu, konsorcjanci wykonują usługi i dokonują dostawy towarów na rzecz zewnętrznego podmiotu zamawiającego. W stosunkach zewnętrznych konsorcjum zazwyczaj reprezentowane jest przez lidera, on też dokonuje
Odpowiedzialność podatkowa nabywcy za zaległości podatkowe w VAT zbywcy w przypadku nabyć określonych towarów (paliw, wyrobów stalowych); rozszerzenie katalogu towarów, do których zastosowanie ma mechanizm rozliczania podatku VAT przez nabywcę (laptopy, telefony komórkowe); wprowadzenie do prawa energetycznego obowiązku złożenia zabezpieczenia
Dotychczas Ordynacja podatkowa jedynie w ograniczonym zakresie regulowała zasady udzielania pełnomocnictw oraz funkcjonowania pełnomocnika podczas postępowań podatkowych oraz kontrolnych prowadzonych przez organy podatkowe. Z początkiem 2016 r. sytuacja ta uległa zmianie – Ustawodawca znowelizował przepisy Ordynacji podatkowej i wprowadził do
Jedyny sposób, aby podatnik wciągnięty nieświadomie w karuzelę podatkową mógł odliczyć VAT od nabywanych towarów, jest wykazanie zachowania przez niego tzw. dobrej wiary czy też należytej staranności. Dla podatników w Polsce możliwość skorzystania z tej furtki jest jednak niezwykle utrudniona
Nowy Rok. Nowe postanowienia… Szczególnie te z mocą powszechnie obowiązującą Początek roku to początek obowiązywania szeregu nowych przepisów zmieniających dotychczasowe rozwiązania. Jedną z ciekawszych zmian, na którą warto zwrócić uwagę, to zmiana sposobu obsługi zabezpieczeń akcyzowych.
26 października 2015 r. NSA wydał uchwałę (sygn. akt I FPS 2/15), w myśl której podatnik nie zapłaci odsetek za zwłokę, jeżeli od wszczęcia postępowania przez organ pierwszej instancji do ostatecznego rozstrzygnięcia minęło więcej niż trzy miesiące, nawet jeśli decyzja
W komunikacie opublikowanym 18 grudnia 2015 roku na stronie Ministerstwa Finansów można przeczytać o zamierzeniach resortu w zakresie weryfikacji cen transferowych, czyli cen stosowanych w transakcjach między podmiotami powiązanymi. Kontrole cen transferowych będą jednym z priorytetów Ministerstwa Finansów i administracji