Czy warto wprowadzić w firmie regulamin korzystania z samochodów służbowych?
Warto by zasady korzystania z pojazdów służbowych były jasno uregulowane.
Zasady korzystania z pojazdów służbowych mogą zostać ustalone w regulaminie korzystania z samochodów służbowych (polityce flotowej firmy). Dobrze przygotowany regulamin czy polityka powinny określać w szczególności:
- cel wykorzystania samochodu służbowego,
- czy pojazd jest powierzany pracownikowi na stałe czy doraźnie,
- kto ponosi koszty eksploatacji pojazdów,
- na podstawie jakich dokumentów pracownik może użytkować pojazd,
- kto będzie odpowiedzialny za utrzymanie samochodu w czystości, dokonywanie przeglądów technicznych i napraw oraz przestrzeganie warunków i terminów ubezpieczenia,
- kto będzie odpowiadał za szkody wyrządzone autem służbowym po godzinach pracy pracownika,
- w jakich przypadkach zabronione jest prowadzenie samochodu służbowego (np. bez ważnego prawa jazdy czy okularów korekcyjnych),
- czy w uzasadnionych wypadkach istnieje możliwość wynajęcia pojazdu z firmy zewnętrznej i ewentualnie na jakich zasadach,
- czy samochody prywatne mogą być używane do celów służbowych (na przykład w przypadku awarii samochodu służbowego; jeżeli tak, to na jakich zasadach i na podstawie jakich dokumentów rozliczane będą wówczas koszty eksploatacji tego samochodu),
- zasady postępowania przy tankowaniu oraz zakupie materiałów eksploatacyjnych,
- jak powinien zachować się pracownik w przypadku popełnienia wykroczenia lub przestępstwa drogowego pojazdem służbowym,
- zasady kontroli korzystania z samochodów służbowych i ich zwrotu.
Dlatego, nawet jeśli firma posiada jedynie kilka pojazdów służbowych, warto wprowadzić politykę korzystania z tych pojazdów – dla przejrzystości zasad rządzących ich wykorzystaniem i ponoszonej z tego tytułu odpowiedzialności.
Picture source: www.pexels.com