- EN
- x
21 stycznia 2019 roku francuski organ nadzorczy (CNIL) nałożył na internetowego giganta karę 50 mln euro za szereg naruszeń związanych z RODO. To pierwsza tak wysoka kara pod rządami nowego unijnego prawa.
Po niemal 5 miesiącach od daty rozpoczęcia obowiązywania RODO, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zapowiada przeprowadzenie kontroli stosowania monitoringu w szkołach oraz przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych. Tymczasem w Austrii nałożona została pierwsza kara pieniężna za nieprzestrzeganie przepisów RODO – właśnie w zakresie stosowania monitoringu wizyjnego.
W przeciągu pierwszych dwóch miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO) do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło około 1.300 skarg na niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych i 300 zgłoszeń naruszeń w samym sektorze przedsiębiorstw. Dla porównania w poprzednich latach ilość składanych skarg rzadko przekraczała 3 tys. w skali całego roku.
W 2017 roku nasza kancelaria została zaangażowana w sprawę przejęcia przez osoby nieuprawnione dwóch profili na portalu społecznościowym, tzw. fanpages. Profile dotyczą historii Polski oraz Polski w aspekcie krajoznawczym czy geograficznym. Autorzy i opiekunowie profili (uczniowie z Gliwic) tak dobrze administrowali profilami i kreowali na nich ciekawe treści, że w niedługim czasie zyskały one oddaną rzeszę odbiorców (fanów), których liczba przekroczyła pół miliona osób.
Od 25 maja 2018 roku bezpośrednie zastosowanie będzie miało unijne Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Wśród ustaw, które mają zostać zmienione, jest kodeks pracy. W szczególności przepisy dotyczące informacji gromadzonych przez pracodawców w toku rekrutacji oraz monitoringu pracowników.
14 września 2017 roku Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na witrynie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych, której podstawowym celem jest implementacja RODO do polskiego porządku prawnego. Projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych, można się więc spodziewać, że zajdą w nim jeszcze pewne zmiany. Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski płynące z lektury Projektu w jego obecnym brzmieniu (na 16.10.2017).
Wejście RODO w życie wymusza zmianę podejścia do kwestii ochrony danych osobowych w każdym przedsiębiorstwie. Jak rozpocząć przygotowania? W poniższym wpisie przedstawiamy mapę wdrożenia, która podpowiada jak przeprowadzić analizę ryzyk i oceny skutków przetwarzania danych osobowych, aby skutecznie wdrożyć Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych.
Data breach notification, prior consultation, impact assessment – to szereg nowych pojęć i procedur zgłoszeniowych, które staną się rzeczywistością przedsiębiorców już od 25 maja 2018 roku. Obowiązki te skupione będą wokół zgłaszania naruszeń w ochronie danych osobowych oraz konsultacji z organem ochrony danych. Całkowicie zlikwidowany zostanie z kolei obowiązek rejestracji zbiorów danych osobowych.
Banki, pracodawcy, telemarketerzy, sklepy internetowe, dostawcy usług telekomunikacyjnych, portale aukcyjne – wszystkie te podmioty przetwarzają nasze dane osobowe, czyniąc to w zgodzie z ustawą o ochronie danych osobowych. Jednak od maja 2018 roku wejdzie w życie unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie jednolitym prawem na terenie całej UE. Przepisy RODO mocno podkreślają nasze prawa, ale także nadają osobom fizycznym nowe uprawnienia, takie jak prawo do przenoszenia danych czy prawo do bycia zapomnianym.
Klientami Twojej firmy są osoby fizyczne (konsumenci)? Zatrudniasz pracowników? A może wysyłasz newsletter do potencjalnych kontrahentów? Czy prowadzisz firmowy blog? To oznacza, że prawdopodobnie przetwarzasz dane osobowe.
Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) zmienia podejście do procedur przetwarzania danych osobowych, wprowadzając nowe zasady – privacy by design oraz privacy by default. Administratorzy i podmioty przetwarzające dane będą musieli stosować nowe zasady systemowego podejścia do tworzenia usług, procesów i produktów (np. aplikacji), które nakazują uwzględnianie prywatności już na etapie projektowania (privacy by design) oraz tworzenie możliwości konfiguracji opcji prywatności przez osobę, której dane dotyczą. Prywatność w tych ustawieniach musi być stanem wyjściowym (privacy by default).
Do premii dla pracownika, który przeniósł na swojego pracodawcę majątkowe prawa autorskie do utworu, który powstał na zamówienie pracodawcy, w ramach stosunku pracy można stosować podwyższone pięćdziesięcioprocentowe koszty uzyskania przychodu.