- EN
- x
Spółki należące do jednej grupy kapitałowej, mające siedziby w różnych krajach, przesyłają pomiędzy sobą dane osobowe swoich pracowników. Dane mogą być transferowane za granicę w celu podejmowania przez spółkę matkę działań dotyczących ewaluacji i rozwoju pracowników, zatwierdzania wysokości ich wynagrodzenia, czy też prowadzenia statystyk dotyczących zatrudnienia w grupie. Ustawa o ochronie danych osobowych nakazuje każdorazowo zweryfikować następujące kwestie: w jakim celu dane są udostępniane, jaka jest podstawa ich udostępnienia oraz w jakim kraju ma siedzibę podmiot, do którego je wysyłamy.
Pracodawca użytkownik korzystający z pracy pracowników tymczasowych w pewnym zakresie przetwarza ich dane osobowe. Powinien on zatem zawczasu wiedzieć jakie będzie miał obowiązki z tym związane. Pierwszym krokiem jest ustalenie, kto jest administratorem przetwarzanych danych osobowych. Okazuje się, że w przypadku danych pracowników zatrudnianych przez agencję pracy tymczasowej, odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta.
Do premii dla pracownika, który przeniósł na swojego pracodawcę majątkowe prawa autorskie do utworu, który powstał na zamówienie pracodawcy, w ramach stosunku pracy można stosować podwyższone pięćdziesięcioprocentowe koszty uzyskania przychodu.
Po przejęciu marki jubilerskiej W. Kruk przez Vistulę nasuwało się pytanie, czy rodzina Kruków będzie kontynuowała tradycję rodzinną. A jeśli tak – pod jakim szyldem? Użycie nazwiska znanego od pokoleń wydawało się oczywiste, ale co na to Vistula? Nie po to przecież przejęła prawa do marki W. Kruk, żeby konkurować z jubilerską rodziną działającą nadal po tym samym szyldem. Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden Kruk, tj. Kruk S.A., notowana na giełdzie spółka z branży windykacyjnej i obrotu wierzytelnościami. Co na to prawo? Czy mając na imię lub nazwisko Mercedes, można rozpocząć produkcję samochodów, części lub akcesoriów samochodowych z Mercedesem w nazwie firmy?
Regulacje z dziedziny prawa autorskiego mają zastosowanie wyłącznie do szczególnej kategorii przedmiotów zwanych utworami. Tradycyjnie do utworów zalicza się dzieła literackie, plastyczne, muzyczne, wzornicze, architektoniczne, programy komputerowe itp. Chronione przez prawo autorskie utwory występują zatem powszechnie w życiu codziennym i często stanowią one nabywane przez nas przedmioty lub efekty świadczonych nam usług.
Powszechnie przyjęło się, że kandydat do pracy załącza do CV swoje zdjęcie. Często robi to z własnej woli. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy w procesie rekrutacyjnym dostarczenia zdjęcia żąda od potencjalnych pracowników sam pracodawca chcąc wiedzieć z kim ma do czynienia. Jak się jednak okazuje, na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych i kodeksu pracy dopuszczalność takiego żądania nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać.
Aktualnym (i bezdyskusyjnym) hitem w dziedzinie rozrywki on-line jest aplikacja Pokemon Go. Cały świat oszalał na jej punkcie, wycena giełdowa Nintendo poszybowała w górę, a zarządcy nieruchomości drżą z obawy o bezpieczeństwo użytkowników, którzy w pogoni za pokemonami wchodzą tam, gdzie wchodzić nie powinni. Podobnie jak w przypadku innych tego typu rozrywek, portali, gier itp., ich fani organizują się i wymieniają doświadczeniami. Powstają również internetowe strony miłośników tej rozrywki. I w tym miejscu warto postawić pytanie – czy i w jakim zakresie fani wirtualnej rozrywki, nie tylko pokemonów, mogą wykorzystywać postacie z gier, logotypy i nazwy, grafiki, muzykę, czy nawet kody źródłowe aplikacji związanych z ich ulubionymi aplikacjami. Dla stworzenia stron internetowych, ale i gier fanowskich lub fan artów.
Niedawno wspominaliśmy o plagiacie w kontekście utworu muzycznego, gdzie problem stanowi odróżnienie, czy utwór jest jedynie inspirowany innym, czy też w całości lub w większej części odpowiada utworowi wcześniej stworzonemu przez innego artystę. Dzisiaj swoją uwagę zwracamy na tzw. covery, przez niektórych nazywane „dziełami z drugiej ręki”. Są nimi najczęściej nowe aranżacje wcześniejszych utworów muzycznych. Istnieją nawet tzw. cover bandy jak np. niemiecki zespół The Baseballs, którego twórczość opiera się na aranżowaniu utworów innych gwiazd (m.in. Rihanny czy Ushera) w charakterystycznym rock and rollowym stylu. Ale czy można tak robić bez pozwolenia twórców pierwotnych utworów? Jak zostało to uregulowane w polskim prawie i jak funkcjonuje na polskim rynku?
Jaki jest skutek prawny dostarczenia przez twórcę utworu osobie, która zapłaciła za jego wykonanie? Zazwyczaj żaden. Aby móc w zgodzie z prawem korzystać z utworu, oprócz jego egzemplarza najczęściej należy nabyć także prawa do niego. W przeciwnym razie uruchomienie przez nas przykładowo nowej strony www, nie tylko naruszać będzie prawa twórcy, ale także stanowić będzie przestępstwo.
Jako muzyk amator (od wielu już lat niepraktykujący), wiele razy zastanawiałam się, jaką maksymalną liczbę melodii można stworzyć przy użyciu dostępnych nut. Liczba istniejących dźwięków jest może nieskończona, ale ilość używanych powszechnie gam, akordów i tonacji musi mieć jednak swoje granice. Zatem, czy osiągniemy kiedyś stan, w którym nowe utwory muzyczne będą stanowiły powtórzenie istniejących? Czy zaleje nas fala plagiatów?
Serwisy społecznościowe to nie tylko miniona nasza-klasa, czy facebook. To szereg aplikacji na urządzenia mobilne, które instalujemy i za ich pomocą kontaktujemy się ze światem, a także dzielimy twórczością – w tym Instagram, który służy do publikacji zdjęć. W serwisie tym publikują zarówno profesjonaliści, jak i mniej lub bardziej uzdolnieni amatorzy. Jednak konia z rzędem temu, kto przed zainstalowaniem aplikacji chociaż pobieżnie przejrzał jej regulamin w celu sprawdzenia, jak publikowany utwór może zostać wykorzystany przez serwis.
Times New Roman, Arial, Calibri – to nazwy znane chyba każdemu pracownikowi biurowemu (i nie tylko). To nic innego jak fonty (z angielskiego: fonts), a w potocznej terminologii – czcionki. To ostatnie określenie jest nie do końca poprawne, ponieważ oznacza ono tak naprawdę „nośnik pojedynczego znaku pisma”, tj. formę określonego znaku (litery, cyfry itp.), za pomocą której odwzorowuje się go na papierze lub innym podłożu.
25 maja 2016 r. na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ukazała się informacja o wydaniu przez rzecznika generalnego przy Trybunale opinii, zgodnie z którą kostka Rubika zarejestrowana jako trójwymiarowy znak towarowy, znakiem towarowym nie jest. Czy rezultatem takiego stanowiska będzie jego unieważnienie?
Zamawiając wykonanie złożonego dzieła, np. programu komputerowego, stanowiącego utwór w rozumieniu prawa autorskiego, zamawiający powinien zadbać o odpowiednio rozbudowane zapisy umowy na wypadek odstąpienia. Odstąpienie jest oświadczeniem strony rozwiązującym umowę. W przeciwieństwie do wypowiedzenia, będącego sposobem rozwiązania umowy powodującym zakończenie
18 kwietnia 2016 r. zapadł wyrok amerykańskiego Sądu Najwyższego, który uznał, że Google nie narusza prawa autorskiego poprzez skanowanie książek i umieszczanie ich w internetowej bazie znanej użytkownikom pod nazwą Google Books. Wyrok Sądu Najwyższego utrzymał w mocy wyrok Sądu
Nadchodzi bardzo istotna zmiana w zakresie rejestracji praw ochronnych na znaki towarowe. Polega ona na wprowadzeniu systemu rejestracyjnego (sprzeciwowego) w miejsce systemu badawczego przy rejestracji znaków towarowych. Nowelizacja wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Do tej pory przed zarejestrowaniem
14 marca br. TVP S.A. rozpoczęła emisję programu popularno-naukowego pt. „Sonda 2”, będącego kontynuacją „Sondy” nadawanej w Programie 1 od 8 września 1977 roku do 29 września 1990 roku. Pan Marek Siudym, będący współtwórcą „Sondy”, w liście skierowanym do Prezesa
Szybko rozwijający się Internet i zjawiska w nim zachodzące stawiają wiele wyzwań prawu, a my na co dzień staramy się je rozwikłać. Dotyczy to również tzw. memów, których w Internecie dzisiaj można znaleźć całe mnóstwo. Działalność niektórych portali internetowych sprowadza
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej opowiedział się za możliwością dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia wspólnotowych znaków towarowych także przez uprawnionych z licencji niewpisanych do rejestru wspólnotowych znaków towarowych. Wyrokiem z dnia 4 lutego 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości UE udzielił odpowiedzi na
Jakiś czas temu pisałem o wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który orzekł, że wirtualna waluta powinna być traktowana na gruncie VAT tak samo, jak pieniądz oficjalny. Obrót kryptowalutą powinien w konsekwencji podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ta
W obecnych czasach część swojego życia przenosimy do Internetu, nie tylko przy pomocy zdjęć, ale także rozbudowanej korespondencji prowadzonej na portalach społecznościowych. Sama tendencja się pogłębia, a tylko co jakiś czas zmienia się portal, który najchętniej jest przez nas użytkowany.
Nadzór autorski obejmuje stwierdzanie zgodności wykonywanych robót budowlanych z projektem budowlanym, a także uzgadnianie możliwości wprowadzania zmian do projektu zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego. Zarówno w przepisach, jak i w orzecznictwie nie zostało jednak jednoznacznie rozstrzygnięte, czy
14 stycznia 2016 r. Sąd Rejonowy w Szamotułach w wyroku wydanym w sprawie prowadzonej pod sygn. akt II W 698/15 stwierdził, że blog wikiduszniki.pl stanowi tytuł prasowy, a zatem jego właściciel powinien go zarejestrować zgodnie z wymogami wynikającymi z ustawy
Najnowsze orzeczenie Sądu Najwyższego nie pozwala na proste rozstrzygnięcie wątpliwości właścicieli sieci handlowych i ich dostawców w zakresie dopuszczalności stosowania premii pieniężnych uzależnionych od obrotu (zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, pobieranie za przyjęcie towaru do obrotu opłat innych
Jak złowieszczo donosi dzisiaj Dziennik Gazeta Prawna*, Polska przoduje w rankingach piractwa. Ta wiedza oparta jest na zestawieniu Google przygotowanym na podstawie skarg napływających do koncernu na konkretne serwisy internetowe łamiące prawa autorskie. Na dwadzieścia portali internetowych widniejących w rankingu