- EN
- x
Podstawowym celem Ogólnego Rozporządzenia o Danych Osobowych (RODO) jest wzrost świadomości osób, które udostępniają swoje dane osobowe na temat celu, procesu i ryzyka związanego z przetwarzaniem danych. Firmy będą więc musiały opracować nowe sposoby komunikacji z klientami, aby mieli oni świadomość ochrony ich danych osobowych, a w konsekwencji, by chcieli je nadal udostępniać.
Zakres obowiązków informacyjnych administratora
RODO nakłada na administratorów danych osobowych szereg obowiązków informacyjnych, jakie powinny zostać spełnione względem osób, których dane zamierzają przetwarzać. Katalog informacji, jakie zobligowani będą oni każdorazowo podać zainteresowanym przed przystąpieniem do przetwarzania ich danych jest znacznie szerszy niż wynika to z obecnie obowiązującej ustawy o ochronie danych osobnych. Wśród nich przykładowo można wymienić obowiązek podania danych administratora (nazwa, adres siedziby, dane kontaktowe), informacji o celu przetwarzania danych i podstawie przetwarzania, źródle ich pochodzenia (jeżeli nie zostały pozyskane bezpośrednio od osoby, której dotyczą), czy też uprawnieniach przysługujących właścicielowi danych, o których pisaliśmy w poprzednim artykule (link tutaj). Wszystko po to, by każdy miał możliwość weryfikowania, czy jego dane są przetwarzane zgodnie z prawem.
Informacje wymagane przez RODO należy przekazać w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem. Informacji udziela się na piśmie lub w inny sposób, w tym w stosownych przypadkach – elektronicznie. Jeżeli osoba, której dane dotyczą, tego zażąda, informacji można udzielić również ustnie, o ile innymi sposobami potwierdzi się jej tożsamość. Przetwarzający dane musi być w stanie wykazać, że uczynił zadość obowiązkom informacyjnym.
Według RODO wypełnienie przez administratora obowiązków informacyjnych warunkuje legalne przetwarzanie danych osobowych. Dlatego wymagane informacje należy przekazać w momencie zbierania danych osobowych. W odniesieniu do danych pozyskanych z innego źródła niż osoba, której dane dotyczą, wymagane przez RODO informacje trzeba przekazać najpóźniej w ciągu miesiąca od momentu pozyskania danych, a jeżeli dane mają być stosowane do komunikacji z zainteresowaną osobą – najpóźniej przy pierwszym kontakcie.
Wyjątki od obowiązku informacyjnego
RODO przewiduje sytuacje, w których realizacja obowiązków informacyjnych względem właściciela danych osobowych nie jest konieczna. Są one niemal identyczne, jak w aktualnie obowiązującej polskiej ustawie o ochronie danych osobowych. I tak administrator jest zwolniony z tego obowiązku, gdy osoba, której dane dotyczą, dysponuje już wszystkimi wymaganymi przez prawo informacjami (zarówno, w przypadku, gdy dane są pozyskiwane od niej samej, jak i z innego źródła). Ponadto, w przypadku pozyskiwania danych z innego źródła niż osoba, której dane dotyczą obowiązek informacyjny dezaktualizuje się, gdy:
Uprawnienia GIODO
Jak dotąd GIODO stosunkowo rzadko badał, czy i w jakim zakresie administratorzy danych osobowych przekazują zainteresowanym wymagane informacje. Biorąc jednak pod uwagę przyznane GIODO szerokie kompetencje w zakresie weryfikacji prawidłowości procesów przetwarzania danych osobowych, w tym prawo do nakładania kar finansowych, a także nacisk, jaki Rozporządzenie kładzie na prawa osób, których dane są przetwarzane, należy spodziewać się wzrostu intensywność prowadzonych przez GIODO kontroli w tym zakresie.
Lista zadań
Będąc administratorem danych osobowych zapewne wdrożyłeś już w swojej firmie rozwiązania, które pozwalają na sprawne przekazywanie informacji wymaganych przez obowiązującą ustawę o ochronie danych osobowych. Przed Tobą wyzwanie w postaci konieczności dostosowania ich do wymagań stawianych przez RODO. W tym celu powinieneś:
Powyższe zadania nie są skomplikowane, jednakże wymagają podjęcia stosownych kroków, by zdążyć z ich wdrożeniem na czas. Do dnia, w którym wymagania stawiane przez RODO będą mogły być egzekwowane pozostało zaledwie 14 miesięcy.
Photo by Svilen Milev