Aktualna pozycja: HomeBlog o prawie
Udostępnij przez LinkedIn Udostępnij przez Facebook Udostępnij przez Email

Używasz Instagrama? Koniecznie przeczytaj

Serwisy społecznościowe to nie tylko miniona nasza-klasa, czy facebook. To szereg aplikacji na urządzenia mobilne, które instalujemy i za ich pomocą kontaktujemy się ze światem, a także dzielimy twórczością – w tym Instagram, który służy do publikacji zdjęć. W serwisie tym publikują zarówno profesjonaliści, jak i mniej lub bardziej uzdolnieni amatorzy. Jednak konia z rzędem temu, kto przed zainstalowaniem aplikacji chociaż pobieżnie przejrzał jej regulamin w celu sprawdzenia, jak publikowany utwór może zostać wykorzystany przez serwis.

 

W przypadku Instagrama wiążąca jest treść regulaminu obowiązującego od 19 stycznia 2013 r. W części zatytułowanej PRAWA WŁASNOŚCI zawarto zapis zgodnie z którym, „użytkownik serwisu przyznaje serwisowi Instagram niewyłączną, w pełni bezpłatną, zbywalną, obejmującą prawo do udzielenia sublicencji, światową licencję zezwalającą na wykorzystanie wszelkich treści, które użytkownik publikuje za pośrednictwem serwisu, z zachowaniem zasad ochrony prywatności” (użytkownik ma bowiem możliwość podjęcia decyzji, czy chce, aby jego konto było dostępne dla wszystkich użytkowników serwisu, czy tylko dla tych, których zaproszenia sam zaakceptuje).

 

Udzielenie serwisowi licencji niewyłącznej oznacza, że Instagram może korzystać ze zdjęć publikowanych przez użytkowników. Równocześnie użytkownicy mogą korzystać z własnych zdjęć, a przy tym udzielić kolejnych licencji niewyłącznych innym podmiotom. Z tytułu udzielenia licencji, użytkownicy nie otrzymują od serwisu żadnego wynagrodzenia, a Instagram jest uprawniony do tego, aby zezwolić innym podmiotom na korzystanie z utworu w ramach licencji, której udzielił mu użytkownik (sublicencja). Serwis poszedł jeszcze krok dalej – wprowadził do regulaminu oświadczenie, na podstawie którego użytkownik wyraża zgodę na umieszczanie przez Instagram reklam i promocji w serwisie lub w połączeniu z treściami użytkownika. Oznacza to, że Instagram bez wiedzy, zgody, a nawet bez powiadomienia użytkowników może wykorzystywać ich zdjęcia np. w kampaniach reklamowych.

 

Regulamin stanowi, że jeśli użytkownik nie zgadza się na jego warunki, to nie powinien korzystać z usług serwisu ani uzyskiwać dostępu do nich. Często jednak potrzeba korzystania z aplikacji jest silniejsza niż obawa o wykorzystywanie publikowanych w nim zdjęć. Dlatego warto być świadomym, na co się godzimy jako użytkownicy udostępniając w Instagramie swoje fotografie.

 
Photo by eric gross |www.freeimages.com
ZOSTAW SWÓJ KOMENTARZ
© 2019 KSP Legal & Tax Advice. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Przetwarzanie danych osobowych w KSP
zamknij chcę wiedzieć więcej
Ta strona używa technologii cookies (ciasteczek)
akceptuję Polityka prywatności